Pojďme si teď v Motožurnálu vyhlásit takovou malou anketu o nejsportovnější sériově vyráběné auto. Jaké byste volili vy? Nějaké BMW? Porsche? Nebo úplně jiné? Já do placu házím Subaru Impreza. Tedy vůz, ze kterého vzniká rallyový speciál známý z mistrovství světa. Ovšem existuje i civilní starší verze imprezy, která se dá také v českých v bazarech koupit za celkem rozumnou cenu. Co byste určitě měli vědět před koupí ojetého Subaru Impreza, ať už jde o méně nebo více výkonnou verzi?Subaru Impreza bylo představeno v roce 1992, ale na náš trh bylo uvedeno až o rok později. Při jeho vzniku použila automobilka podvozek z většího legacy, který patřičně upravila. To impreze dalo do vínku od počátku výroby vysoce nadprůměrné jízdní vlastnosti a v první polovině devadesátých let na poměry nižší střední třídy i velkorysou prostornost. Subaru se v tomto případě neřídí obecně platnými pravidly, že modely se obměňují jednou za 5 až 6 let a místo toho šlo cestou postupné inovace. Díky tomu bychom na dnešní impreze našli jen málo prvků, které by měly něco společného s původním vozem ze začátku výroby. I přesto ale musíme mluvit stále o I. generaci, protože původní platforma se nikdy skutečně zásadně nezměnila. Dva výrazné facelifty prodělala impreza v roce 1995 a následně až v roce 2000. Nový vzhled se ale více než uznání dočkal spíše kritiky a tak Subaru provedlo další facelift už v roce 2003 a také o dva roky později. V očích českých motoristů nebyla Impreza vozidlem, které by bylo zajímavé z hlediska každodenního využití jako rodinného vozu. Za to mohla hlavně opravdu vysoká cena. A za ní neměla kromě propracovaného pohonu 4x4 a špičkového podvozku oproti konkurenci příliš co nabídnout."Mezi ojetými vozy je impreza spíše exotem, protože jsou většinou k mání spíš dražší verze, jejichž cena je opravdu vysoká. Co se týče civilnější provedení, s těmi se tak často nesetkáte. Při koupi je třeba si dávat pozor, zda-li vozidlo nebylo havarováno, případně jaký je jeho technický stav, protože předchozí majitel ho určitě nešetřil," říká o pozici tohoto auta v českých autobazarech Robert Vašíček ze znaleckého ústavu IBS Expert.Kromě už zmíněných kladů imprezy můžeme přidat i maximální spolehlivost a odolnost. Pokud se k ní majitel chová slušně, není příliš poruchová. Její častější závady přidává znalec ojetých vozů z Autopointu Jan Kupec."Objevuje se větší spotřeba olejů u motorů turbo, což asi odpovídá používání automobilu. Občas si někdo postěžuje na vadnou spojku a popraskaný setrvačník spojky, což je ale zase věc evidentní, podle toho, k čemu se vozidlo používá. Někdy zazlobí zapalovací kabely. A pochopitelně pokud někdo používá vozidlo k tomu, k čemu je postaveno, je třeba si dát pozor na trpící podvozek, který může být určitým způsobem poškozen, nebo tam mohou být větší vůle," přidává nejčastější závady Audi A3 odborník na ojeté vozy z Auto Pointu Jan Kupec. Co se týká motorů, v případě Subaru v provedení boxer, k dispozici pro imprezu byly výhradně benzínové verze. Nejdřív od objemu 1,6 s výkonem 66 kilowatů po dvoulitr 85 kilowatů. Obrat nastal se zavedením nabroušené verze GT s výkonem 155 kilowatů. V tom okamžiku začala být Impreza zajímavá jako vlk v rouše beránčím. Zvláště v silnějším provedením GT se standardně vylepšeným podvozkem dokázala svými výkony pokořit řadu mnohem sportovněji tvářících se vozů. A to byla voda na mlýn příznivců Subaru, kteří si vozy této značky cení právě kvůli nenápadnému vzhledu a špičkové technice. Subaru pak při i faceliftu v roce 2000 představilo verzi WRX, která sice měla stejný výkon jako varianta GT, ale její celkové ladění bylo ještě o poznání sportovnější. Naprostou lahůdkou je potom provedení STi, které v některých ohledech nemá daleko k vozům specifikace WRC."Nejstarší ročníky 1993 1994 lze pořídit v rozmezí 60 70 tisíc korun. Pozdější ročníky, například 1999, lze pořídit za 160 220 tisíc korun, to podle toho, zda se jedná o šestnáctistovku nebo dvoulitr o stopadesáti kilowatech. Poslední ročníky 2002 okolo 370 tisíc a 2003 okolo 440 tisíc. Ceny jsou to poměrně vysoké," dodává orientační ceny Robert Vašíček.V případě, že je třeba zajet do servisu, může se impreza majiteli poněkud prodražit. Ceny náhradních dílů, zvláště těch pro varianty WRX, jsou přece jen vyšší. Civilní verze jsou na tom však lépe. Orientační ceny vybraných náhradních dílů na Subaru Impreza doplňuje Jan Kupec:"Přední nárazník model STi WRX 5 800 korun, přední světlomet 4 600 korun, poslední díl výfuku 11 800 korun. Jedná se o originální ceny včetně daně."
Náhledy fotografií ze složky Impreza